PKR bergolak, Salleh batal permohonan jadi ahli

by Oh! Semput


2
SHARES
27
VIEWS
Posted on 30 Jun 2020 15:03:23

Bekas Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Salleh Said Keruak mengakui terpaksa membatalkan permohonan menyertai PKR selepas melihat kedudukan parti itu yang berdepan pergolakan dalaman. — Foto Bernama
Bekas Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Salleh Said Keruak mengakui terpaksa membatalkan permohonan menyertai PKR selepas melihat kedudukan parti itu yang berdepan pergolakan dalaman. — Foto Bernama

KOTA KINABALU, 30 Jun — Bekas Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Salleh Said Keruak telah membatalkan permohonannya untuk menyertai PKR selepas memikirkan secara mendalam dan mengambil kira landskap politik hari ini termasuk pergolakan dalaman PKR.

Salleh berkata, keputusan itu dibuat pada April lepas, dan menurutnya, dengan pembatalan itu beliau kekal tidak berparti sejak keluar dari Umno pada 2018.

“Sejak kebelakangan ini ramai bertanya kepada saya mengenai pendirian politik saya di sebalik apa yang berlaku dalam lanskap politik negara termasuk di Sabah.

“Pada Mac 2020, saya telah meminta permohonan saya ditangguhkan dahulu agar saya dapat bertemu dengan rakan-rakan seperjuangan dan membincangkan hala tuju kami di Sabah.

“Kemudian pada April 2020, saya telah meminta agar permohonan saya menyertai PKR dibatalkan. Dengan pembatalan permohonan itu, saya kekal tidak berparti sejak saya keluar dari Umno pada Disember 2018,” kata Salleh dalam catatan terbaharu blog beliau sallehsaid.com hari ini.

Sebelum ini, Salleh memohon menyertai PKR pada Oktober tahun lepas iaitu hampir setahun selepas beliau bersama sebilangan besar kepimpinan Umno Sabah keluar meninggalkan parti.

Salleh berkata, beliau memohon menyertai PKR pada tahun lepas kerana ketika itu PKR adalah sebahagian daripada kerajaan Persekutuan, dan menurutnya, Sabah harus membina hubungan kukuh dengan kerajaan Persekutuan untuk kekal membangun serta berdaya saing.

“Saya memilihnya (pada waktu itu) demi kesinambungan kerjasama antara Sabah dan kerajaan Persekutuan,” katanya.

Salleh, yang pernah menjadi menteri Persekutuan, berkata apa pun keputusan diambilnya berhubung parti pada masa ini adalah berdasarkan pertimbangan teliti selain mengambil kira pandangan rakan seperjuangan dan akar umbi. — Bernama

SUMBER ASAL

Leave a Comment:

Related News


Related Posts
Hanya RM1 je
Popular Posts