Guan Eng: RM4 Bilion GST Di Pulangkan Sehingga 3 Mac 2019

by Oh! Semput


2
SHARES
22
VIEWS
Posted on 21 Mar 2019 19:00:41


KUALA LUMPUR: Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) telah pulangkan RM4 bilion kepada 54,603 pembayar cukai barangan dan perkhidmatan (GST) sehingga 3 Mac lalu.

Bayaran balik cukai pendapatan oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri pula mencecah RM3.9 bilion setakat 28 Februari lalu.

Menteri Kewangan Lim Guan Eng berkata, jumlah pulangan cukai pendapatan tersebut melibatkan 75,776 tuntutan yang merangkumi 38,104 kes syarikat dan 37,672 kes bukan syarikat.

“Pembayaran balik cukai-cukai ini menunjukkan kerajaan Pakatan Harapan tidak menyelewengkan pulangan dividen daripada Petronas serta ikhlas menunaikan janji pemulangan tunggakan pembayaran balik cukai kepada rakyat dan syarikat Malaysia.

“Sebaliknya, tindakan ini akan memberi impak positif kepada perniagaan Malaysia dan menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi,” kata Lim di Dewan Rakyat hari ini.

Beliau menjawab kepada Tajuddin Abdul Rahman (BN-Pasir Salak) mengenai jumlah tuntutan balik GST yang masih belum dapat dijelaskan oleh kerajaan.

Di antara Januari dan 28 Februari lalu, dividen khas RM8 bilion diterima daripada Petronas dan RM7.9 bilion dibayar balik kepada pembayar GST dan cukai pendapatan.

Pada pembentangan Belanjawan 2019, Kementerian Kewangan mengumumkan Petronas akan beri dividen khas RM30 bilion kepada kerajaan untuk digunakan dalam pembayaran tunggakan bayaran balik GST dan cukai pendapatan yang dianggarkan berjumlah RM37 bilion tahun ini.

Tunggakan pembayaran balik cukai pendapatan selama 6 tahun dan GST selama 3 tahun berjumlah RM37 bilion merupakan kegagalan pengurusan kewangan negara oleh kerajaan sebelum ini.

Sementara itu, jumlah tuntutan bayaran balik GST yang masih belum selesai adalah RM22.145 bilion yang melibatkan 298,457 penyata dan 168,839 pendaftar setakat 4 Mac lalu.

Beliau berkata, amaun tuntutan bagi 100 syarikat tertinggi yang masih belum dibayar dan disahkan untuk pembayaran adalah RM9.36 bilion, melibatkan 1,028 penyata.

“Semua tunggakan bayaran balik GST akan dipulangkan sepenuhnya seperti diumumkan, tertakluk kepada tuntutan oleh syarikat, adalah teratur dan mengikut peraturan semasa yang ditetapkan,” tambahnya.

Tunggakan bayaran balik GST sehingga 31 Mei 2018 adalah RM19.4 bilion, melibatkan lebih 120,000 pendaftar.

“Pada Ogos 2018, JKDM telah menetapkan RM19.4 bilion sebagai amaun yang melalui pelbagai proses verifikasi, tapisan dan semakan dalaman untuk pembayaran balik.

“Hanya kerana wang yang tidak mencukupi dalam Tabung Amanah Bayaran Balik GST yang menyebabkan jumlah ini tidak diluluskan dan dipamerkan dalam laman web JKDM agar langkah terakhir pembayaran tidak dilaksanakan.

“Sekiranya terdapat wang yang mencukupi, tentu jumlah tersebut akan diluluskan dan dipamerkan. JKDM kemudiannya akan mempunyai tanggungjawab undang-undang untuk membuat pembayaran balik,” kata Lim. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

SUMBER ASAL

Leave a Comment:

Related News


Related Posts
Hanya RM1 je
Popular Posts