Hebatnya Seorang Ibu Bila Menyusukan 2 Anak Sekaligus, Ini 9 Tips Agar Anda Berjaya Menyusukan Anak

by Oh! Semput


HOME Posted on 30 Jun 2020 23:03:46



Ramai ibu yang menghadapi situasi di mana semasa hamil anak kedua, anak pertama masih lagi kecil dan sedang menyusu lagi. Ia dipanggil sebagai tandem nursing iaitu yang bermaksud ibu menyusu dua anak dalam waktu yang sama.

Menyusukan seorang anak saja ibu memerlukan waktu dan tenaga yang extra tapi apatah lagi dua anak, kan? Melakukan tandem nursing ini memang bukan sesuatu yang mudah. Tapi ibu boleh ikut beberapa tips yang dipraktiskan oleh ibu ini hingga berjaya menyusukan dua anak dalam masa yang sama.

9 tips menyusu dua anak sekaligus dalam waktu yang sama

menyusu dua anak

#1. Persiapkan kakak

Sebelum yang kecil dilahirkan, pastikan ibu dan ayah memberitahu bahawa adiknya akan ikut menyusu bersamanya nanti. Beritahunya bahawa adiknya juga memerlukan susu ibu dan belum boleh makan seperti mana dirinya.

Dengan cara ini si kakak akan lebih mudah untuk berkongsi susu badan dengan adiknya nanti jika telah diberitahu lebih awal.

#2. Ketahui perubahan susu badan

Semasa kehamilan, susu badan yang dihasilkan juga akan berubah. Ketika sedang mengandungkan adik, tubuh ibu akan memproduksi kolostrum untuknya. Meskipun sedikit, tapi kolostrum mengandungi nutrisi penting yang diperlukan bayi baru lahir.

#3. Beritahu keluarga yang anda sedang menyusukan dua anak sekaligus

Jelaskan perencanaan ibu bersama ahli keluarga terdekat untuk melakukan tandem nursing dengan orang terdekat. Jika bayi tumbuh dengan baik, berat badannya akan bertambah setiap bulan tapi tidak ada salahnya untuk menyusukan dua anak sekaligus.

Apapun jangan risau kerana anda masih boleh terus menyusukan si kakak kerana ia memberikan banyak manfaat untuk kesihatan dan perkembangan anak yang sudah berusia di atas setahun.

#4. Selalu menyusu, makin banyak produksi susu badan

Jika kakak masih menyusu maka dia dapat membantu payudara menghasilkan susu badan dengan lebih banyak lagi.

Selepas beberapa hari, payudara akan dipenuhi dengan susu dan dapat menyesuaikan dirinya untuk menyusukan dua anak nanti.

Ia sama seperti situasi ibu yang menyusukan anak kembar.

#5. Konsultasi dengan doktor

Menyusui Kakak dan Adik Sekaligus, Ini 10 Tips Melakukan Tandem Nursing

Jangan lupa untuk melakukan konsultasi dengan doktor sebelum melakukan tandem nursing. Biasanya doktor akan melihat perkembangan bayi selama beberapa minggu supaya dia mendapat susu yang mencukupi.

Pastikan anda monitor kenaikan berat badan bayi setiap bulan agar si kecil tetap sentiasa sihat.

#6. Menyusukan adik terlebih dahulu

Bayi baru lahir akan sering menyusu sekitar dua hingga tiga jam sekali pada siang dan malam hari. Jadi, amatlah penting untuk memastikan bayi mendapat bekalan nutrisi yang cukup dari susu badan. Jadi ibu harus

mendahulukannya sebelum memberi susu kepada si kakak.

#7. Ibu perlu berehat

Walaupun anda perlu menyusukan dua anak, namun ibu perlu mendapatkan rehat dan asupan makanan yang bernutrisi tinggi serta minum air putih dengan banyak.

#8. Dapatkan sokongan dari orang sekeliling

Menyusui Kakak dan Adik Sekaligus, Ini 10 Tips Melakukan Tandem Nursing

Untuk berhasil melakukan penyusuan dua anak ini maka ibu harus mendapatkan sokongan daripada suami dan orang sekeliling.

#9. Berhenti melakukannya kalau rasa penat

Jika setiap hari ibu rasa penat untuk melanjutkan tandem nursing ini maka tidak menjadi masalah untuk anda berhenti melakukannya. Jangan pernah berasa bersalah untuk berhenti menyusukan si kakak.

Ini kerana kakak boleh mendapatkan nutrisi dari makanan selain dari susu ibu.

Semoga ibu semua berhasil menyusukan anak-anak mereka. Moga bermanfaat.

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

: Penulis asal Annisa Pertiwi. Artikel ini mendapat keizinan dari theAsianparent Indonesia untuk diterjemahkan. 

Baca juga 

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

SUMBER ASAL


Leave a Comment:

Related News


loading...