Hisap rokok dalam pesawat, pelancong China didenda RM6,000

by Oh! Semput


5
SHARES
71
VIEWS
Posted on 26 Jan 2018 01:00:15

MAHKAMAH di Tawau, Sabah menjatuhkan hukuman denda sebanyak RM6,000 atau tiga bulan penjara jika gagal membayar denda kepada seorang pelancong dari China selepas dia mengaku bersalah menghisap rokok dalam pesawat.


Li Jin Ming, 41 yang berasal dari Yunnan, China mengaku bersalah atas tuduhan yang dibacakan kepadanya dalam bahasa Mandarin oleh penterjemah mahkamah pada hari Khamis (25 Januari 2018).

 

Dia dilapor telah melakukan kesalahan itu di dalam tandas D, pesawat AirAsia AK5746 pada jam 1.01pm pada 16 Januari 2018, ketika pesawat berkenaan menuju ke Tawau dari Kuala Lumpur.

  Hisap Rokok dalam pesawat

Pendakwaan Itu di bawah Peraturan Penerbangan Awam 2016, memperuntukkan hukuman denda tidak lebih dari RM25,000 atau penjara tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.


Majistret Ferhansha Farene Mohd Firdaus turut memerintahkan Li agar dirujuk kepada Jabatan Imigresen.


Sebelum itu pegawai pendakwa raya, ASP Dayang Nur Azarinahwaty Ag Kachee meminta mahkamah untuk mengenakan satu hukuman yang setimpal sebagai pengajaran kepada tertuduh dan kepentingan awam, sambil menyifatkan tindakan Li berkaitan risiko itu keselamatan yang boleh membahayakan penumpang lain dalam pesawat tersebut.


Liew Hon Min, peguam yang mewakili Li, memberitahu mahkamah ketika rayuan pengurangan hukuman, bahawa itu merupakan kali pertama tertuduh menaiki pesawat di luar negara.


"Ketika penerbangan ke Tawau, bertudung tidak sedar larangan merokok di dalam pesawat dan tidak terdapat sebarang pengumuman pengharamannya dalam bahasa Cina," katanya.


Kata Liew, kes berkenaan juga telah menerima liputan luas sampai ke Negara China.


"Saya difahamkan bahawa pihak berkuasa melalui Lembaga Pelancongan China juga akan mengambil tindakan terhadap anak guam saya ketika pulang ke China nanti," katanya. — EdisiRakyat.com, 26 Januari 2018

SUMBER ASAL

Leave a Comment:

Related News


Related Posts
Hanya RM1 je
Popular Posts