Mahathir nafi terlibat dalam gerakan mahu beliau kekal sebagai PM M'sia

by Oh! Semput


2
SHARES
30
VIEWS
Posted on 14 Feb 2020 19:01:02

LANGKAWI: Perdana Menteri Malaysia Dr Mahathir Mohamad hari ini (14 Feb) menegaskan dirinya tidak terlibat dengan sebarang gerakan atau kegiatan pihak tertentu yang mahukan beliau kekal sebagai perdana menteri sehingga tamat penggal.

Dr Mahathir sebaliknya mengulangi kenyataan untuk berpegang kepada janji bagi melepaskan jawatan kepada penggantinya selepas sidang puncak Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC) yang akan dianjur Malaysia pada November ini.

Kenyataan itu bagi menjawab spekulasi dan dakwaan kononnya 138 Ahli Parlimen menandatangani Akuan Bersumpah (SD) yang menyokongnya memegang jawatan perdana menteri sehingga habis penggal seperti yang dilaporkan sebuah portal berita berbahasa Inggeris hari ini.

"Hari ini Pakatan Harapan (PH) mempunyai majoriti (dalam Parlimen), macam mana boleh dapat angka 138, yang itu orang lain punya kerja, saya tidak tahu (bagaimana) mereka boleh buat macam itu. Maknanya PH mesti sokong lah (baru boleh) dapat angka macam itu," katanya kepada pemberita selepas merasmikan majlis pecah tanah Fasa 2: Villa Sirehan dan melawat ke tapak projek 1: Rebungan Resort Langkawi di Ulu Melaka hari ini.

Ditanya sama ada beliau sedar mengenai SD itu, Dr Mahathir menjawab: "Saya dengar macam-macam cerita, (ada yang cakap) jadi PM sampai 20 tahun lagi, saya umur 94 tahun, lagi beberapa bulan 95 tahun, mana boleh tahan.

"Saya janji akan letak jawatan selepas APEC, itu saya pegang kepada janji saya. Saya tidak terlibat dengan yang lain (SD), cuma janji letak jawatan (dan) akan letak jawatan," katanya.

Ditanya pandangannya sama ada isu peralihan kuasa perdana menteri perlu dihentikan, Dr Mahathir berkata perkara itu terus diperkatakan berikutan ia kerap menjadi tumpuan pihak media.

"Ini press (media) la, press seronok sangat (membuat laporan mengenai peralihan kuasa), kalau ada kontroversi baru ada cerita. Jadi bagi press, saya dengan (Presiden PKR) Anwar Ibrahim bertumbuk apa semua, lagi seronok cerita," katanya.

Mengulas mengenai sikap segelintir pemimpin PH yang juga kerap mengeluarkan kenyataan mengenai perkara itu, perdana menteri berkata ia berlaku disebabkan pihak media yang gemar bertanyakan soalan itu kepada mereka.

"Pemimpin Pakatan Harapan buat kenyataan (berkaitan peralihan kuasa perdana menteri) sebab ditanya (oleh media), kalau tak tanya tidak ada kenyataan," katanya.

Pada Khamis (13 Feb), Encik Anwar dalam satu kenyataan media menyatakan beliau mengadakan pertemuan dengan Dr Mahathir dan membincangkan mengenai peralihan kuasa.

Dalam kenyataan itu, Encik Anwar mendakwa ada usaha daripada PAS, sekumpulan daripada UMNO dan sebilangan kecil daripada PKR sendiri yang dipercayai berusaha mendapatkan tandatangan menyokong kepimpinan Dr Mahathir sehingga akhir penggal.

"Perdana menteri tidak terlibat dalam usaha tersebut malah mengulangi kenyataan tegas bahawa beliau akan melepaskan jawatan seperti yang telah dijanjikan," katanya.

- BERNAMA/HA/ha

SUMBER ASAL

Leave a Comment:

Related News


Related Posts
Hanya RM1 je
Popular Posts