Makan sekali sehari, pemuda OKU cuci tandas sara ibu & abang sakit

by Oh! Semput


3
SHARES
40
VIEWS
Posted on 24 Sep 2019 08:04:53

Memperoleh pendapatan sekitar RM600 sebulan, pemuda yang menghidap penyakit kepala besar sejak lahir bekerja sebagai penjaga dan pencuci tandas awam secara kontrak di Puchong Perdana sejak empat tahun lalu.

Akibat penyakit tersebut, pemuda berusia 22 tahun itu terpaksa menggunakan kerusi roda bagi melakukan tugas harian.

alt

“Selalunya saya akan keluar dari rumah seawal jam 5 atau 6 pagi dan menolak kerusi roda sejauh empat kilometer ke stesen LRT Bandar Kinrara.
“Dalam perjalanan pergi balik, saya akan kutip tin atau besi buruk yang kemudian akan dijual kepada peraih,” katanya.

alt

Malah sekiranya terlalu penat bekerja, anak bongsu daripada dua beradik itu akan tidur di dalam bilik stor bersebelahan tandas awam berkenaan.

Helmi berkata, hasil pendapatan sebagai pencuci tandas awam, menjual tin dan besi buruk tidak cukup walaupun menerima bantuan kewangan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat sebanyak RM400 sebulan.

Lebih berat mata memandang apabila abang sulungnya juga merupakan seorang OKU kategori lembam dan autism.

alt

“Dengan wang itu jugalah saya gunakan bagi membeli barangan keperluan asas untuk keluarga. Gaji saya akan serahkan kepada ibu untuk kegunaan keluarga.
“Kadangkala saya akan mengikat perut, makan sehari sekali. Kalau ada duit lebih, saya beli nasi bungkus, tetapi kalau poket kosong, hanya meneguk air saja.
“Apatah lagi sejak ibu disahkan menghidap pelbagai komplikasi penyakit seperti jantung dan buah pinggang awal tahun ini dan perlu menjalani rawatan ke hospital setiap bulan, saya kena bekerja lebih keras,” ujarnya.

: Harian Metro

Komen

's

SUMBER ASAL

Leave a Comment:

Related News


Related Posts
Hanya RM1 je
Popular Posts