Negara mana dalam dunia yang mahu pemimpin berusia 93 tahun, soal Najib

by Oh! Semput


3
SHARES
40
VIEWS
Posted on 19 Jan 2018 08:01:48

TIADA negara dalam dunia yang mahukan pemimpin berusia 93 tahun, termasuk Zimbabwe, Perdana Menteri Najib Razak hari ini berkata, menambahkan lagi perang mulut dengan pembangkang menjelang Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

Mengulas pemilihan Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Dr Mahathir Mohamad sebagai calon perdana menteri, Najib mempersoalkan sama ada rakyat Malaysia mahu negara dipimpin seorang 'nonagenarian' (berumur lebih 90 tahun).

"Masih ada lagi yang mahu pesara 93 tahun menjadi perdana menteri. Tak ada negara yang mahu. Termasuk Zimbabwe," Najib berkata demikian di hadapan 10,000 hadirin di Nabawan, Sabah. Di sana, beliau membuka sebuah pusat kesihatan baharu dan menghadiri sesi bertemu rakyat.

Najib berada dalam lawatan selama dua hari ke Sabah - salah sebuah dari dua negeri Borneo yang dianggap sebagai "deposit tetap" undi Barisan Nasional (BN) - dan beliau dijadualkan akan merasmikan sebuah sekolah menengah baharu di Kota Merudu nanti.

Najib merujuk kepada bekas pemimpin Zimbabwe, yang juga berumur 93 tahun, yang digulingkan dari kerajaan  baru-baru ini.

"Bolehkah mereka (PH) memenuhi pembangunan yang dibawa oleh Barisan Nasioanl?" katanya.

Menurut Najib, kemajuan di negara ini dibawa oleh BN, terutamanya kepada Sabah di mana berbilion ringgit telah dibelanjakan bagi memastikan negeri itu dapat selari dengan pembangunan di Semenanjung Malaysia.

Najib menyebut inisiatif yang dibawanya ketika pertama kali menjadi perdana menteri pada 2009, seperti Lebuh Raya Pan Borneo (RM13 bilion bagi fasa pertama), pusat kesihatan Nabawan termasuk kuarters kakitangan (RM59 juta), Tanjung Aru Development (RM500 juta), Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (RM250 juta) dan RM1 bilion bagi menaik taraf sekolah-sekolah usang dengan Sistem Binaan Berindustri (IBS).

Beliau juga bersumpah lebih banyak lagi peruntukan untuk Sabah akan diluluskan sekiranya BN diberi mandat untuk memerintah.

"Kita mesti pandang ke depan. Kita mesti lihat 30 tahun dari sekarang untuk program Transformasi Nasional saya, yang semuanya dibuau untuk generasi masa depan.

"Dr Mahathir sendiri semasa pemerintahan 22 tahunnya tidak meluluskan banyak pembangunan untuk Sabah seperti saya sejak saya menjadi perdana menteri," kata Najib.

Najib hari ini meluluskan RM3 juta bagi pembinaan unit PPRT di Pensiangan dan mengarahkan Kementerian Kesihatan menghasilakan kertas kajian mengenai pembukaan pusat haemodialysis di Nabawan. – 19 Januari, 2018.

's

SUMBER ASAL

Leave a Comment:

Related News


Related Posts
Hanya RM1 je
Popular Posts