Padam gambar lama, Julia Farhana kini bertudung, jaga solat, bersihkan hati, jaga pertuturan

by Oh! Semput


6
SHARES
77
VIEWS
Posted on 18 Mar 2023 18:02:30

 


Julia Farhana, atau lebih dikenali sebagai JF, adalah seorang artis yang semakin mendapat perhatian dalam industri hiburan Malaysia. 


Namun, beliau bukan sahaja terkenal dengan bakat seninya, tetapi juga dengan sikap positifnya dalam kehidupan seharian.


Julia Farhana baru-baru ini telah membuat keputusan untuk bertudung dan melaksanakan solat secara konsisten. Beliau menganggap bertudung sebagai satu bentuk kehormatan dan penghormatan kepada agama Islam yang dianutinya. 


"Alhamdulillah, saya ikhlas bertudung kerana Allah. Pada mulanya, saya berniat untuk bertudung pada bulan Ramadan yang bakal tiba nanti, tetapi akhirnya saya putuskan untuk terus mengenakan tudung dari sekarang. Doakan saya untuk terus kekal istiqomah dengan penampilan baru ini," katanya kepada Harian Metro.


Selain itu, melaksanakan solat lima waktu sehari semalam memberikan ketenangan dan keselesaan dalam dirinya.




Bukan itu sahaja, Julia Farhana juga mempunyai pendirian yang tegas dalam menjaga pertuturan. Beliau memilih untuk menggunakan perkataan yang baik dan beradab dalam berinteraksi dengan orang lain. 


Menurutnya, cara kita berbicara kepada orang lain dapat mempengaruhi persepsi dan kesan yang diberikan kepada orang tersebut.


Selain itu, Julia Farhana turut menggalakkan untuk membersihkan hati dari segala perasaan negatif dan mempunyai pandangan positif terhadap kehidupan. Menurutnya, dengan memelihara hati yang bersih, kita dapat memancarkan kebaikan dan memberikan impak positif kepada orang di sekeliling kita.


Julia Farhana juga mengambil peluang untuk mengingatkan pengikut-pengikutnya agar tidak terlalu terikat dengan dunia hiburan dan menitikberatkan kepentingan agama dan keluarga. 


"Suamilah orang yang paling gembira bila melihat penghijrahan saya ini. Saya bersyukur kerana suami sangat memahami dan dia tidak pernah letak syarat untuk bertudung bila sudah berkahwin. Semuanya berlaku secara berperingkat bermula dari pakaian.


"Suami banyak memberi bimbingan dari segi tanggungjawab sebagai wanita Islam dengan menutup aurat, menjaga solat lima waktu dan membaca al-Quran," katanya.


Mengulas mengenai gambar lamanya ketika belum bertudung, Julia berkata, dia sudah memadam semuanya di Instagram.


"Saya putuskan untuk memadam semua gambar tidak bertudung kerana tidak mahu ia membawa kembali ke zaman silam.




"Saya mahu berubah bukan sekadar menutup aurat saja, tetapi dari pelbagai aspek lain seperti pertuturan, bersihkan hati, menjaga solat dan hubungan dengan orang sekeliling," katanya.


Baginya, dunia hiburan hanya sementara dan ia tidak akan membawa kebahagiaan sebenar jika tidak disertai dengan kebahagiaan dalam kehidupan akhirat dan keluarga.


Kesimpulannya, Julia Farhana telah menunjukkan contoh yang baik dalam menjalani kehidupan yang seimbang antara karier, agama, dan keluarga. Sikapnya yang positif dan keberaniannya dalam mengambil keputusan untuk bertudung dan melaksanakan solat konsisten seharusnya menjadi inspirasi bagi kita semua. 


Kita juga harus mengambil iktibar daripada perkara yang penting dalam hidup ini dan mengamalkannya dalam kehidupan seharian kita.


: Harian Metro

SUMBER ASAL

Leave a Comment:

Related News


Related Posts
Hanya RM1 je
Popular Posts