Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya

by Oh! Semput


5
SHARES
67
VIEWS
Posted on 27 Mar 2024 23:31:52

SHAH ALAM: Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena, Puan Sri Shariffa Sabrina Syed Akil nafi diberikan notis rasmi peringatan penutupan parkir restoran miliknya.

Sebaliknya beliau berkata hanya diberikan peringatan berkenaan rancangan penutupan kawasan parkir termasuk akses ke kafe itu secara lisan oleh wakil penguatkuasa yang hadir ke premisnya pada minggu lalu.

“Exco cakap tu tidak betul, surat pun kita e mail pada Jumaat.  Tapi mereka kata sudah terlambat sudah buat keputusan,” katanya ketika sidang media hari ini.

Semalam MalaysiaGazette melaporkan satu lagi akses ke kafe termasuk parkir berkenaan ditutup.

Jabatan Kerja Raya (JKR) telah meletakkan 11 penghadang konkrit berwarna hitam kuning bagi menutup akses maksuk ke ruang parkir menuju ke kafe tersebut.

Difahamkan satu lagi akses masuk telah ditutup pada dua minggu yang lalu.

Susulan tindakan itu Exco Kerja Raya, Pengangkutan dan Kesihatan Pahang, Ir Razali Kassim semalam memaklumkan pemilik kafe telah diberikan notis peringatan namun didakwa masih ingkar.

Sehubungan itu,  Unit Penguatkuasaan Negeri Pahang (UPNP) terpaksa menutup sepenuhnya laluan masuk parkir yang dibina atas tanah kerajaan.

Mengulas lanjut pemilik kafe yang juga aktivis alam sekitar itu menyuarakan kekesalan terhadap tindakan Kerajaan Negeri Pahang yang disifatkannya seolah-olah ingin menutup perniagaannya apabila tidak membenarkan pelanggan menggunakan akses yang ada.

Dalam masa yang sama Shariffa mendakwa permohonan untuk menyewa tapak parkir tidak pernah dilayan oleh UPNP.

“Surat rayuan ke Unit Penguatkuasaan Negeri Pahang untuk benarkan saya sewa tanah sekangkang kera (parkir) itu tidak ada respon.  Selama ini tidak ada pemberitahuan kalau perlukan saya sewa masa saya beli tanah itu.

“Setiap bulan ada penguat kuasa datang buat kacau macam mana kita nak berniaga dan maju ke depan kalau begini. Sebenarnya tidak ada masalah. Mungkin saya  vokal bersuara tentang pembalakan tapi itu sebab saya bertanggungjawab dengan kerja saya,” katanya lagi.

Jelas beliau, sebagai peniaga bumiputera kerajaan sepatutnya bangga dengan pencapaiannya membuka kafe yang dapat menarik perhatian pelancong tempatan dan luar dengan konsep alam sekitar yang dijaga.

“Dalam Kongres Bumiputera dia (kerajaan) cakap pasal bumiputera tapi kenapa buat orang Melayu yang berniaga begini? Kenapa tidak tolong?,” soalnya.

Sehubungan itu beliau merayu kepada Kerajaan Negeri Pahang supaya memberi peluang kepadanya berniaga tanpa gangguan di kawasan tersebut.

“Saya memohon jasa baik kerajaan bagi peluang saya jalankan perniagaan kerana ini untuk menaikkan nama kerajaan negeri kerana di Bentong, Raub tempat riadah.

“Apa salahnya kita cantikkan tempat kita, masyarakat boleh datang tidak ada masalah apa-apa saya sendiri tidak tahu apa yang mereka marah sangat kepada saya sampai jadi macam ni, bulan puasa pula tu. Macam mereka nak tutup mereka tidak mahu Tanah Aina ini.

“Saya bukan musuh. Saya tulis rayuan banyak kali nak kerjasama tidak payahlah saman,” ujarnya.

Sementara itu, peguam Shariffa, Rajesh Nagarajan menyifatkan tindakan tersebut menyalahi undang-undang kerana menghalang anak guamnya masuk ke  hartanah yang dimilikinya.

Susulan itu, beliau tidak menafikan akan  menasihati anak guamnya untuk membuat laporan polis.

“Ini adalah menyalahi undang-undang. Bagaimana boleh berlaku pemilik hartanah dihalang masuk ke dalam tanah miliknya sendiri?

“Mana-mana badan awam yang bertindak mereka telah gagal memberi notis kepada pemilik hartanah dalam bertindak jika (pemilik) tahu bolehlah pemilik ambil apa-apa tindakan. Ini adalah tindakan menghadkan secara langsung kepada pemilik,” katanya. #sumber

http://www.pahangdaily.blogspot.com

SUMBER ASAL

Leave a Comment:

Related News


Related Posts
Hanya RM1 je
Popular Posts