Pesakit kencing manis, darah tinggi tak dibenarkan tunai haji, Dr. Nimelesh titip pesanan – “Jaga kesihatan…”

by Oh! Semput


12
SHARES
152
VIEWS
Posted on 13 May 2022 20:30:34

Semalam, kecoh di media sosial apabila akhbar Utusan Malaysia melaporkan hanya 45 daripada 85 jemaah dari Perlis sahaja berjaya melepasi  diri ke tanah suci bagi mengerjakan ibadah haji kerana menghidapi penyakit kronik seperti kencing manis dan darah tinggi.

alt

Ekoran itu, ramai orang dilihat meluahkan ketidakpuasan dan mengkritik kenyataan tersebut kerana dikatakan tidak masuk akal.

altaltaltalt

Prihatin dengan isu tersebut, seorang doktor yang dikenali sebagai Nimelesh memuat naik satu ciapan di laman Twitter miliknya dengan mengatakan syarat kelayakan bagi menunaikan ibadah haji pada tahun ini amatlah ketat.

Menerusi ciapan tersebut, Nimelesh turut menyertakan beberapa jenis penyakit seperti obesiti, penyakit kronik sistem pernafasan, darah tinggi tak terkawal (>160/100), kencing manis (HbA1C lebih daripada 8) dan masalah kegagalan jantung kelas 2.

Syarat kelayakan haji tahun ni sangat ketat.

Antara nya :

1. Obesity BMI >40 ❌
2. BMI >35 + comorbid ❌
3. COPD active smoking ❌
4. Darah tinggi tak terkawal >160/100 ❌
5. Kencing manis HbA1C lebih daripada 8 ❌
6. NYHA class 2 ❌ https://t.co/KR6rz9XzBo

— Nimelesh (@HausofHilton) May 13, 2022

Tambah Nimelesh, sebenarnya terdapat banyak lagi senarai-senarai penyakit yang dilarang dan dia mengingatkan kepada orang ramai agar sentiasa menjaga kesihatan diri.

alt

Pun begitu, Nimelesh memberitahu kepada penghidap pesakit kronik itu bahawa mereka masih boleh menunaikan ibadah haji itu, tetapi haruslah dalam keadaan terkawal.

“Dengan rawatan, senaman, penjagaan pemakanan, gaya hidup yang lebih sihat- bacaan parameter2 yang penting boleh dikawal.”tulisnya.

alt

Oleh itu, Nimelesh meminta kepada semua orang diluar sana supaya peka dengan penjagaan kesihatan diri mulai sekarang. Di samping itu, dia  menyifatkan pengenaan syarat oleh Lembaga Tabung Haji itu adalah jalan terbaik untuk masyarakat kekal sihat dan bebas dari sebarang penyakit kronik.

Ad test

SUMBER ASAL

Leave a Comment:

Related News


Related Posts
Hanya RM1 je
Popular Posts