Rumah ketua tentera Rom berusia 2,000 tahun ditemui

by Oh! Semput


2
SHARES
32
VIEWS
Posted on 10 Mar 2018 01:02:18

10 Mac 2018 3:00 AM

ROM, Itali – Runtuhan sebuah kediaman mewah dipercayai milik komander tentera Rom dipercayai berusia 2,000 tahun ditemui ketika kerja-kerja membesarkan sistem kereta api bawah tanah di ibu kota Itali baru-baru ini.

Ahli-ahli arkeologi yang bekerja di landasan Metro C menemui kediaman abad kedua itu yang dipanggil domus bersebelahan berek tentera yang digali pada tahun 2016, lapor akhbar New York Times.

Domus berkenaan ditemui kira-kira 12 meter (m) di bawah tanah dan ia terdiri daripada 14 bilik dan laman tengah yang mempunyai air pancut selain dihiasi dengan hiasan geometri mozek, lantai marmar dan dinding menggunakan plaster berwarna yang masih dalam keadaan baik.

Penguasa Khas Colosseum, Muzium Negara Rom dan kawasan arkeologi Rom, Francesso Prosperetti menyifatkan penemuan itu sebagai tapak pembinaan arkeologi yang mengejutkan.

Pakar-pakar percaya kediaman itu sengaja ditimbus pada abad ketiga sebelum Maharaja Rom, Aurelian mula membina tembok bagi melindungi bandar raya itu pada tahun 271 Masihi. – Agensi

's

SUMBER ASAL

Leave a Comment:

Related News


Related Posts
Hanya RM1 je
Popular Posts