Wakil Penduduk “Mengajar” Awang Hitam di Flora Damansara

by Oh! Semput


6
SHARES
74
VIEWS
Posted on 23 Sep 2017 03:01:14

PETALING JAYA: Seorang lelaki dalam sebuah video yang bertindak sebagai penceramah di restoran mamak di Flora Damansara menjelaskan bahawa ia bukan niatnya untuk mendapatkan populariti daripada rakaman itu.

Mohamed Farith Mohamed Jamal, 37, berkata beliau hanya seorang jurucakap dalam video itu.

“Program itu sebenarnya diketuai oleh Mohd Najib Jalil, seorang wakil penduduk. Pada malam kejadian (malam Khamis) terdapat kira-kira 50 penduduk yang menyertai taklimat khidmat masyarakat mensasarkan penduduk Afrika di sini,” katanya.

Farith berkata terdapat banyak masalah sosial di kawasan itu.

“Kami menghadapi masalah sosial dengan masyarakat Afrika, dengan mereka minum di kawasan awam, penyalahgunaan dadah dan pelacuran.

“Apabila mereka mabuk sebahagian dari mereka tidur di tangga atau kencing di kemudahan awam dan juga mengganggu ketenteraman awam di kawasan itu.

“Bagi pelacuran, kita tidak selesa kerana ia dilakukan secara terbuka oleh gadis Thailand dan Afrika yang menarik lelaki Afrika yang tinggal di kawasan ini,” katanya.

Farith berkata selepas video itu menjadi viral melalui kumpulan Whatsapp dan Facebook, jawatankuasa itu menerima maklum balas positif dari penduduknya.

 

“Penduduk bimbang keselamatan mereka dan itulah sebabnya kami secara sukarela menjalankan program perkhidmatan taklimat itu untuk mendidik mereka (Afrika) supaya tidak melakukan kesalahan di kawasan awam,” katanya.

Najib berkata terdapat 10,000 orang yang tinggal di Flora Damansara dan kira-kira 20 peratus daripada mereka adalah warga Afrika.

“Kita perlu melakukan sesuatu untuk membendung masalah sosial dan kita tidak mahu ahli keluarga kita tertangkap dalam isu sosial ini.”

Image result for awang hitam
Gambar Hiasan

 

Najib berkata apa yang mereka lakukan adalah demi kepentingan penduduk, tanpa mengira kaum, agama dan asal usulnya.

“Kami tidak bertindak sebagai penceramah, malah kami akan membuat laporan kepada pihak berkuasa melalui persatuan penduduk untuk mengambil tindakan lanjut dan menyiasat perkara itu,” katanya.

Dipetik dari akhbar News Straits Times. Terjemahan kepada Bahasa Melayu.

Nst (News Straits Times): mediamasakini

SUMBER ASAL

Leave a Comment:

Related News


Related Posts
Hanya RM1 je
Popular Posts