Waran Tangkap Ahli Politik Melaka Terbabit Rasuah Ditangguhkan

by Oh! Semput


2
SHARES
27
VIEWS
Posted on 26 Apr 2017 05:00:45

Waran

Seorang ahli politik dari Melaka yang sepatutnya telah didakwa semalam, tetapi ia terpaksa ditangguhkan disebabkan beliau kini berada di luar negara.

Waran tangkap itu keluar selepas  terdapat  dakwaan bahawa seorang ahli politik di Melaka terbabit dalam skandal rasuah berjuta-ringgit.

Lelaki itu sepatutnya didakwa semalam dengan sekurang-kurangnya 10 pertuduhan kesalahan yang berkaitan dengan pengubahan wang haram, tetapi penahanan tidak berlaku.

The New Straits Times melaporkan bahawa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), yang telah diberikan waran tangkap untuk menahan beliau oleh Mahkamah Majistret Melaka.

SPRM dijangka memfailkan tuduhan terhadap pegawai itu atas dakwaan terbabit dalam dua kes yang melibatkan RM150 juta. Ia juga difahami bahawa beliau menghadapi satu lagi tuduhan pecah amanah, yang, jika sabit kesalahan, boleh tanah beliau di dalam penjara sehingga 20 tahun, denda dan sebatan.

Peguam kepada pegawai tersebut, Azrul Zulkifli Stork, yang hadir di mahkamah itu, mengesahkan bahawa anak guamnya akan didakwa “tidak lama lagi”, tetapi tidak tahu bila ia akan berlaku.

“Saya telah menghubungi SPRM dan saya diberitahu bahawa saya akan dimaklumkan (perkembangan kes ini).

“Saya tidak ragu-ragu (memanggil pemberita untuk liputan) kerana kita tidak merancang untuk melarikan diri,” kata Azrul.

Pada malam Isnin, jurucakap SPRM negeri mengesahkan kes suruhanjaya itu akan dibawa ke mahkamah semalam.

Jurucakap itu semalam, bagaimanapun berkata: “Saya minta maaf, memang ada kes yang akan dikenakan (di mahkamah) esok (semalam), tetapi saya tidak tahu siapa. Saya tidak menerima apa-apa maklumat yang berkaitan dengan kes ini (kerana ini dikendalikan oleh ibu pejabat SPRM).

“Saya juga sedang menunggu jawapan daripada mereka,” katanya dalam mesej teks hari ini.

Lewat semalam, bagaimanapun, jurucakap itu memberitahu NST bahawa kes rasuah itu telah ditangguhkan ke satu tarikh lain.

“Tiada siapa yang akan didakwa hari ini (semalam). Ia telah ditangguhkan.

's

SUMBER ASAL

Leave a Comment:

Related News


Related Posts
Hanya RM1 je
Popular Posts