Barisan Nasional Hilang Majoriti Dua Pertiga Di Johor

by Oh! Semput


5
SHARES
65
VIEWS
Posted on 07 Oct 2016 14:00:27

BNImage via Antarapos

JOHOR: Barisan Nasional hilang majoriti dua pertiga di dalam Dewan Undangan Negeri Johor.

Ini berikutan Adun Jorak Shahruddin Salleh yang keluar dari Umno untuk menyertai Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM).

Ini penting kerana BN tidak lagi boleh meminda undang-undang negeri Johor secara unilateral.

Pengerusi Amanah Johor Aminolhuda Hassan yang dipetik Malaysiakini sebagai berkata ini merupakan kali pertama kubu kuat Umno itu akan ditadbir tanpa majoriti dua pertiga.

“Komposisi ADUN di Dewan Undangan Negeri Johor kini telah berubah berikutan kenyataan daripada Parti Pribumi Bersatu Presiden Malaysia Muhyiddin Yassin semalam mengenai pelantikan Shahruddin sebagai setiausaha agung parti itu,” kata beliau dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau berkata sejak Shahruddin, bekas Naib Pengerusi Umno Pagoh telah menyertai PPBM, beliau secara automatik akan kehilangan keahlian Umno beliau.

“Ini bermakna ADUN dari BN Johor telah berkurangan 38-37, manakala pembangkang telah meningkat daripada 18 kepada 19, ADUN di Johor,” katanya.

Aminolhuda meramalkan bahawa lebih ramai ADUN Johor dari Umno akan meninggalkan parti itu sebelum pembubaran Dewan Undangan Negeri.

Sementara itu, beliau mengalu-alukan penyertaan Shahruddin dalam pembangkang.

Beliau berharap pembangkang boleh bekerjasama untuk mengalahkan kerajaan BN pada pilihan raya umum akan datang.

Pengerusi DAP Johor Liew Chin Tong juga mengalu-alukan perkembangan terbaru ini sebagai sebahagian daripada “penyusunan semula politik di Johor dan juga peringkat nasional”.

Dalam satu kenyataan, Ahli Parlimen Kluang itu menegaskan bahawa pembangkang akan disusun semula dan hanya perlu 10 lagi kerusi untuk membentuk kerajaan negeri.

“Tidak ada keraguan bahawa Johor bukan lagi kubu kuat Barisan Nasional.

“Kami pasti maklum akan kesukaran hadapan untuk pembangkang tetapi perkembangan terbaru tetap memecahkan halangan psikologi.”

's

SUMBER ASAL

Leave a Comment:

Related News


Related Posts
Hanya RM1 je
Popular Posts