Biodata Dan Umur Adik Tantari, Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu, Pesilat Cilik

by Oh! Semput


9
SHARES
112
VIEWS
Posted on 21 Apr 2024 16:32:49

Kredit foto: Instagram Zahirul Azahel Tantari , Facebook Zahirul Azahel Tantari

Tantari merupakan seorang penyanyi cilik yang sedang meningkat naik dalam arena muzik tanah air. Siapa sangka, lagunya yang viral, "Rindu Hatiku Rindu" telah mencipta fenomena dengan menduduki tangga pertama di YouTube ketika dilancarkan, dan kini sudah mencatatkan lebih daripada 4.6 juta tontonan! Tak cukup dengan itu, lagunya turut mencuri perhatian ramai di aplikasi TikTok. Kebolehan Tantari tidak terhenti. Selain menyanyi, dia juga seorang pesilat cilik yang amat berbakat.

Biodata

Nama sebenar: Naufal Zahirul Azahel bin Mohd Alfian

Nama komersial: Tantari

Umur: 7 tahun (2024)

Tarikh lahir: 23 April 2017

Keluarga: Anak sulung daripada dua orang adik beradik

Pendidikan: Masih bersekolah

Pekerjaan: Penyanyi

Instagram (IG): @tantari_official

Tiktok: @tantari_official

Latar Belakang

1. Tantari memulakan pendidikannya di Sekolah Kebangsaan (SK) Bandar Rinching, Semenyih, Hulu Langat, Selangor.

2. Minat Tantari dalam bidang seni mula nampak sejak usia dua tahun, ketika dia menyanyikan lagu-lagu dewasa termasuk lagu pertamanya di hadapan keluarga, "Oh Fatimah" dari era 1960-an.

3. Dia menunjukkan keberanian untuk menyanyi di hadapan orang ramai sejak berumur enam tahun dalam pertandingan Idola Kecil, bermula peringkat prasekolah, daerah hingga mewakili negeri Selangor, dengan meraih tempat pertama di setiap peringkat.

4. Sementara Tantari meminati muzik rock, pengaruh bapa yang suka memperdengarkan muzik tersebut turut menyumbang kepada minatnya.

5. Dia mula popular apabila videonya yang menyanyikan lagu "Cinta Melankolia" nyanyian asal Allahyarham Aan menarik perhatian ramai dan tular di kalangan pengguna media sosial.

6. Sebagai langkah seterusnya dalam kerjayanya, dia telah dipilih oleh stesen radio Molek FM dengan kerjasama Nova Music untuk merekod lagu sulungnya yang berjudul "Rindu Hatiku Rindu" yang dicipta oleh Eddie Hamid, seorang komposer terkenal, dengan lirik oleh Jaju dan Hakim Hakimi.

7. "Rindu Hatiku Rindu" dilancarkan pada 15 Februari 2024 dengan melodi yang mengingatkan kepada era muzik tahun 1990-an.

8. Dalam hanya tiga jam, Tantari menyelesaikan proses rakaman lagunya dengan singkat.

Fakta Menarik

1. 'Rindu Hatiku Rindu' adalah lagu solo pertama yang dirakam oleh Tantari, diikuti dengan kolaborasi dalam lagu 'Hari Ini Hari Raya' bersama Personaliti Molek FM.

2. Bapanya, Mohd. Alfian bin Othman @ Elfy Azahel Kasturi merupakan sepupu kepada usahawan kosmetik, Dato Alha Alfa.

3. Mohd Alfian juga seorang guru silat.

4. Lagu Rindu Hatiku Rindu adalah hasil ciptaan pertama Eddie Hamid yang khusus untuk kanak-kanak.

5. Suara Tantari terkenal kerana ciri-ciri uniknya dan mencerminkan semangat rock.

6. Nama Tantari diinspirasikan daripada watak filem pengembaraan fantasi Tan Sri P. Ramlee iaitu '6 Jahanam'. Dalam peranan filem P. Ramlee itu, 'Tantari' digambarkan sebagai seorang pejuang yang memperlihatkan keberaniannya.

7. Difahamkan, Tantari tidak mengambil kelas vokal secara formal kerana kos yang tinggi, oleh itu mengasah bakatnya dengan berlatih menyanyi di rumah tanpa bimbingan profesional.

8. Bapanya menegaskan bahawa hanya selepas menyelesaikan pendidikan, baru Tantari boleh mengejar kerjaya dalam bidang nyanyian.

9. Impian bapanya adalah untuk melihat Tantari membangunkan kerjaya sebagai seorang pesilat negara dan dia bersedia memberikan tunjuk ajar dan latihan yang diperlukan.

10. Meskipun minatnya dalam seni semakin berkembang, pendidikan tetap menjadi keutamaan utama bagi Tantari dan keluarganya. Mereka berusaha untuk seimbangkan antara prestasi akademik, ilmu agama dan pencapaian seni.

11. Idola Tantari ialah Datuk Azizulhasni Awang.

12. Dia juga pernah membuat penampilan dalam rancangan televisyen 'Cia Cia Cia Gelanggang Bersemut' di saluran Astro Warna pada tahun 2023.

13. Selain itu, kemahiran silat yang ditunjukkan oleh Tantari semasa hadir di majlis kahwin ketika berumur empat tahun pernah mencuri perhatian netizen di platform media sosial.

Foto

Tantari bersama idolanya, Datuk Azizulhasni Awang

Di samping pelawak Achey Bocey. Kredit foto: Instagram Zahirul Azahel Tantari , Facebook Zahirul Azahel Tantari , Instagram Molek FM

Video

Kredit video: Rindu Hatiku Rindu - Tantari | Muzik Video Rasmi

:

1. Tantari, Penyanyi Cilik Berbakat Besar ‘Gegar’ Industri

2. Baru usia 4 tahun dah lincah bersilat, bapa mahu adik Zahirul jadi pesilat negara

3. #Showbiz: Little Tantari releases debut song

SUMBER ASAL

Leave a Comment:

Related News


Related Posts
Hanya RM1 je
Popular Posts