PKR nafi cuba malukan Dr Mahathir dengan sepanduk Anwar

by Oh! Semput


2
SHARES
27
VIEWS
Posted on 23 May 2017 10:01:12

 FMT| May 23, 2017
PKR berkata ia tidak mempunyai niat atau agenda jahat, dan hanya menyerlahkan sentimen ahli.
Syed-Ibrahim-Syed-NohPETALING JAYA: PKR hari ini menafikan dakwaan parti itu cuba memalukan pemimpin PPBM Tun Dr Mahathir Mohamad dan Tan Sri Muhyiddin Yassin yang hadir ke kongres parti itu Ahad lalu, yang menyaksikan ahli PKR bersorak membawa sepanduk “Anwar PM ke-7”.

Ketua Penerangan PKR Syed Ibrahim Syed Noh berkata, insiden itu hanya menunjukkan sentimen ahli PKR.
“Sudah tentu parti ada kehendaknya dan ada asasnya. PKR percaya sentimen ini dikongsi juga oleh rakyat tetapi ini sama sekali tidak menafikan proses konsensus dalam Pakatan Harapan, undang-undang atau sentimen sebenar rakyat,” katanya kepada FMT.

Beliau menafikan tindakan itu menghina Dr Mahathir, yang berada bersama pimpinan kanan PKR tetapi tidak mengangkat sepanduk.
Ketua Pemuda PPBM Syed Saddiq Syed Abdul Rahman dalam surat terbukanya hari ini menyifatkan insiden sepanduk itu “tidak sensitif” dan cubaan memaksa persetujuan Dr Mahathir.

“Dr Mahathir dan PPBM jelas diserang, kongres yang seharusnya mampu dijadikan medan penyatuan untuk mengikat jiwa yang terpisah bertukar menjadi medan melempias kekecewaan dan kemarahan lampau tanpa sedikit pun memikirkan soal sensitiviti semasa dalam misi bersama dalam Pakatan Harapan untuk menawan Putrajaya,” kata Saddiq.

Semalam dalam wawancara ekslusif dengan FMT, Dr Mahathir berkata beliau memahami desakan ahli PKR itu.

“Kami hadir sebagai tetamu, dari parti lain. Jadi bila acara itu diadakan, ia mencerminkan kehendak PKR. (Tetapi) kita tidak bolehlah dipaksa mengikuti kehendak PKR,” katanya.

Syed Ibrahim berkata, kejadian itu tidak perlu dilihat mempunyai motif negatif, sambil mengalu-alukan kenyataan Syed Saddiq kerana cuba memahami dan menghargai komitmen serta pahit getir perjuangan.
“PKR dan rakan-rakan dalam Pakatan Harapan akan terus bekerjasama membawa harapan rakyat untuk membina masa hadapan yang lebih baik untuk rakyat dan negara tanpa Umno-BN,” tegasnya.

SUMBER ASAL

Leave a Comment:

Related News


Related Posts
Hanya RM1 je
Popular Posts