Filipina Perkukuh Kerjasama Ekonomi Dengan Malaysia

by Oh! Semput


3
SHARES
43
VIEWS
Posted on 11 Nov 2016 02:00:45

Filipina

KUALA LUMPUR – Hubungan perniagaan Malaysia-Filipina bersedia untuk pergi jauh berikutan lawatan sulung Presiden Rodrigo Duterte.

Setiausaha Perdagangan Filipina, Ramon M. Lopez kepada pemberita selepas mesyuarat meja bulat dengan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed kedua-dua negara akan meraih untung dengan besar kepada kerjasama ekonomi.

“Infrastruktur adalah sektor yang kami berharap dapat belajar dari pengalaman yang luas di Malaysia. Kami sedang membina beberapa ‘mini Putrajayas’ atau kawasan pentadbiran kerajaan di lima daripada 80 wilayah kami, “kata Lopez.

“Kami juga ingin memanfaatkan kapasiti bangunan anda ketika datang ke jalan raya dan rangkaian kereta api,” katanya, sambil menambah beberapa RM2 bilion dalam projek-projek adalah pada kad.

Lopez berkata bidang-bidang lain yang menarik ialah dalam bidang pelancongan, pertanian, perniagaan francais dan pembangunan produk halal untuk kedua-dua penggunaan domestik dan eksport.

“Di rantau Asean, terdapat pasaran untuk lebih 200 juta umat Islam, terutamanya di Malaysia, Brunei dan Indonesia. Industri halal dianggarkan RM12 trilion setahun dan Asean mewakili sebahagian besar daripada jumlah itu, “katanya.

“Pasaran nilai halal di Filipina boleh diperkukuhkan terutama di rumah penyembelihan ayam, pemprosesan makanan dan Zon Ekonomi Bandar Zamboaga, yang dilancarkan pada 2014, akan menyediakan platform untuk produk ini.”

Lopez berkata keselamatan bukan satu-satunya bidang kerjasama antara kedua-dua negara dan lawatan Duterte ini akan menunjukkan Filipina adalah ekonomi perdagangan dan pelaburan yang berkembang pesat.

“Kami mempunyai lebih banyak perkara untuk bercakap bukan hanya isu keselamatan. Kami  ada perjanjian perdagangan dengan Malaysia dan ingin membina hubungan perniagaan kami di samping isu-isu keselamatan, “katanya.

Lopez juga memberi jaminan sektor swasta Malaysia yang menghadapi halangan pentadbiran akan ditangani dengan segera.

“Presiden telah berkata beliau akan meneliti apa-apa masalah dalam keupayaan anda untuk melakukan kerja anda. Beliau sendiri akan meneliti aduan anda secara peribadi di mana-mana isu keselamatan atau rasuah, “katanya.

Filipina adalah rakan dagang kelima terbesar Malaysia dalam pakatan Asean dan ke-10 terbesar di dunia.

Antara Januari dan Ogos, perdagangan Malaysia-Filipina meningkat kepada RM13.5 bilion berbanding RM12.48 bilion dalam tempoh yang sama tahun lepas.

's

SUMBER ASAL

Leave a Comment:

Related News


Related Posts
Hanya RM1 je
Popular Posts