Jemput Pro-Isr*el Datang Bagi Ceramah, Universiti Malaya Mohon Maaf

by Oh! Semput


10
SHARES
129
VIEWS
Posted on 25 Apr 2024 13:31:19

Universiti Malaya menerusi satu kenyataan tampil memohon maaf kepada semua pihak gara-gara tindakan mereka menjemput seorang ahli akademik dari Amerika Syarikat, Bruce Gilley yang didakwa seorang pejuang zionis Israel.

Permohonan maaf itu dilayangkan pusat pendidikan terkemuka negara itu menerusi satu hantaran di aplikasi X dan Facebook rasmi mereka pada pagi Khamis.

Advertisement

Pihak UM juga telah mengambil tindakan segera membatalkan sebarang program yang melibatkan penceramah asing tersebut.

Isu itu dibangkitkan setelah Bruce ada mengeluarkan kenyataan yang menyokong kegiatan genosid yang dilakukan Zionis pada ketika ini.

Berikutan itu, pihak UM memaklumkan mereka akan menyediakan laporan lengkap berhubung isu tersebut dan akan mengambil tindakan tegas terhadap mereka yang terlibat.

I have removed the post below for the safety and well-being of my colleagues at the University of Malaya, whose leadership has responded to a student outcry. The quote from my keynote address reflects my views alone. I regret the harms I have caused to my academic colleagues. pic.twitter.com/XZrg7nDOjN

— Bruce Gilley (@BruceDGilley) April 24, 2024

Bagi memastikan insiden sama tidak berulang, UM akan meneliti semula prosedur dan garis panduan sebelum menjemput penceramah luar terutamanya pemeriksaan latar belakang serta kajian penilaian risiko profil media sosial seseorang itu.

Bruce juga dilihat memuat naik kenyataan provokasi berikutan penamatan rangka lawatan dan ceramah di Malaysia sekaligus membuatkan netizen marah dan menganggap ia adalah sesuatu yang tidak bertanggungjawab dan melampau.

Selain itu, kami kongsikan artikel trending yang lain pada pautan di bawah.

komen
1 day ago

"Baru Raptai Dah M*mp*s, Tak Sempat Nak Perang" - Netizen Gesa Polis Siasat Individu Hina Mangsa Nahas Helikopter TLDM

Jemput Pro-Isr*el Datang Bagi Ceramah, Universiti Malaya Mohon Maaf first appeared on Beautifulnara -Terkini dan Sensasi.

SUMBER ASAL

Leave a Comment:

Related News


Related Posts
Hanya RM1 je
Popular Posts