10 Negara Dengan Kadar Bunuh Diri Paling Tinggi Di Dunia

by Oh! Semput


4
SHARES
55
VIEWS
Posted on 22 Nov 2016 16:00:40


10. Jepun


21.7 kematian setiap 100,000 rakyat

Hanya sedekad yang lalu Jepun menjadi negara yang mempunyai kadar bunuh diri yang paling tinggi di dunia. Stigma membunuh diri tidak berapa tinggi di Jepun dan dianggap agak honourable. 

Tempat yang paling popular untuk membunuh diri adalah hutan Aokigahara yang terletak berhampiran dengan gunung Fuji.

Setiap tahun, puluhan mayat dan tulang ditemui di dalam hutan ‘maut’ ini.

9. Hungary


21.7 kematian setiap 100,000 rakyat

Terdapat sebuah lagenda bandar yang mengatakan lagu ‘Gloomy Sunday’ menjadi lagu pilihan untuk membunuh diri di Hungary. Lagu ini dirakamkan pada tahun 1933.

Pada tahun 1968, penggubah lagu ini, Seress Rezso membunuh diri dengan menjerut leher dengan wayar di sebuah hospital.


8. Slovenia


21.8 kematian setiap 100,000 rakyat

Di Slovenia, wanita lebih cenderung untuk membunuh diri berbanding dengan lelaki. Sungguhpun begitu, terdapat lebih ramai lelaki yang mati akibat membunuh diri.

Faktor utama membunuh diri ialah kemurungan dan ketagihan alkohol. Kadar membunuh diri semakin menurun sejak tahun 2000.

7. Belarus


22.1 kematian setiap 100,000 rakyat

Belarus dahulunya merupakan sebahagian daripada Kesatuan Soviet. Seperti di Russia, masalah ketagihan alkohol di Belarus berada diparas kronik.

Ia juga adalah penyebab kadar membunuh diri yang paling tinggi. Lebih banyak rakyat mati membunuh diri dari kemalangan di Belarus.

80% daripada mereka yang membunuh diri adalah lelaki. 75% dari kawasan luar badan dan 80% memilih untuk menggantung diri atau terjun dari bangunan tinggi.

6. China


22.23 kematian setiap 100,000 rakyat

Kes bunuh ndiri di China adalah unik kerana walaupun terletak di tangga ke 6, 1/3 daripada jumlah mereka yang membunuh diri di dunia adalah berasal daripada China.

Lebih banyak wanita yang membunuh diri berbanding dengan lelaki. Nisbahnya adalah 1:3 dan majoriti berlaku di kawasan luar bandar. Golongan muda paling ramai membunuh diri akibat tekanan sukar mendapatkan pekerjaan.

Dianggarkan 1/3 pelajar lepasan kolej di China akan gagal untuk mendapat pekerjaan selepas tamat belajar.


5. Kazakhstan


25.6 kematian setiap 100,000 rakyat

Kes bunuh diri di kalangan remaja berusia 15-19 tahun adalah tertinggi di Kazakhstan dan kedua tertinggi di dunia di kalangan lelaki.

Kerajaan Kazakhstan menyalahkan budaya punk rock dan emo atas masalah epidemik bunuh diri yang melanda negara kelahiran Borat Sagdiev ini.

Cara bunuh diri yang paling populur adalah dengan melombat dari bangunan tinggi secara berpasangan.

4. Guyana


Guyana mempunyai sejarah membunuh diri yang cukup terkenal apabila Jim Jones menyeru 920 orang pengikutnya membunuh diri secara ramai-ramai pada tahun 1978.

Walaupun kejadian ini terjadi berdekad lamanya, Guyana masih lagi kekal di carta kadar membunuh diri tertinggi di bahagian Amerika Selatan dan Caribbean.

Cara bunuh diri yang popular adalah dengan meminum serangga perosak.


3. Korea Selatan


28.1 kematian setiap 100,000 rakyat

Bunuh diri menjadi penyebab kematian tertinggi di kalangan rakyat yang berumur 40 tahun ke bawah. Majoriti memilih untuk menggantung ataupun meracuni diri sendiri.

Jumlah kematian akibat membunuh diri meningkat dua kali ganda dalam tempoh sedekad. Kebanyakkan mereka yang membunuh diri adalah kerana tekanan kerja dan ekonomi.


2. Lithuania


31 kematian setiap 100,000 rakyat

Kegawatan ekonomi serta masalah ketagihan alkohol yang kronik menjadi punca penyebab kadar membunuh diri yang tinggi di Lithuania.


1. Greenland


Kadar membunuh diri di Greenland sangat mengejutkkan kerana ianya jauh meninggalkan pesaing terdekatnya, Lithuania.

Meskipun negara ini mempunyai jumlah penduduk seramai 56,370 orang sahaja, satu per empat daripada wanita di Greenland dilaporkan pernah mencuba untuk membunuh diri.

90 peratus kematian dilakukan dengan menembak atau menggantung diri sendiri.

SUMBER ASAL

Leave a Comment:

Related News


Related Posts
Hanya RM1 je
Popular Posts