'Tak Nak Pergi Konvo Sebab Jubah Graduasi Buruk Macam Pelapik Meja'

by Oh! Semput


15
SHARES
191
VIEWS
Posted on 30 Oct 2016 10:00:56



KUALA LUMPUR - Baru-baru ini, viral di media sosial luahan seorang pelajar Kolej Poly-Tech Mara (KPTM) Kuala Lumpur mengenai jubah graduasi yang didakwanya buruk.

"Sekarang ini memang musim konvo. Bukan apa, cuma nak luahkan ketidakpuasan hati. Aku graduan dari Kolej Universiti Poly-Tech Mara KL dan aku tak rasa langsung nak pergi konvo.

"Sebab apa? Sebab malu. Jubah KPTM/KUPTM adalah jubah yang paling buruk pernah aku tengok! Lawa lagi jubah graduasi tadika adik aku.

"KPTM, kalau ye pun nak untung lebih, janganlah biar graduan yang teraniaya. Hari konvo tu adalah hari untuk kami. Kalau jubah pun dah macam lapik meja rumah aku, apa cite? Janganlah hanya mengaut keuntungan semata-mata. Kasihan kami terpaksa pakai baju buruk di hari gah kami. Mohon ubah untuk konvo akan datang," katanya.


Jubah Konvo KPTM yang didakwa seperti lapik meja rumah pelajar berkenaan

Bagaimanapun, dakwaan pelajar berkenaan mencetuskan pelbagai reaksi netizen yang rata-ratanya menganggap pelajar berkenaan tidak bersyukur dan terlalu mementingkan gaya sehingga menghina tempat dirinya menimba ilmu.
"Baju Harry Potter? Baju nenek sihir? Baju hujan? Berkabung? Langsir dan bagai? Disebabkan jubah yang dipakai hanya untuk sehari, macam-macam perkataan yang keluar untuk tempat kau bertapa belajar bertahun-tahun?

"Betul, masing-masing ada hak untuk suarakan rasa tak puas hati atau pendapat masing-masing. Tetapi, perlukan disebabkan jubah konvo, sanggup hina caci maki tempat kau menimba ilmu? Kau dah jadi para graduan tetapi cara berfikir kau seperti budak sekolah rendah," kata Liyana Izzaty.

"Yela bayar jubah RM260 itu mahal. Tetapi tahukah anda tempat lain ada yang sampai RM800 nak konvo? Memang aku pun tak puas hati tetapi peduli apa? Jubah saja pun, yang penting scroll yang mengatakan kau dah grad itu saja cukup.

"Mungkin culture shock agaknya sebab budak-budak sekarang kan hipster. Kalau boleh, jubah konvo itu dia nak slim habis, warna habis style.

"Jangan nak pertikaikan sangat jubah itu. Bersyukurlah dengan apa yang ada. Diploma saja pun. Kau tak tahu mak ayah kau dulu dapat diploma, mana ada pakai jubah langsung. Nak jubah style, belajarlah sampai degree, master dan phd. Barulah merasa jubah yang cantik," kata

SUMBER ASAL

Leave a Comment:

Related News


Related Posts
Hanya RM1 je
Popular Posts