5 PERKARA GILA ANDA BOLEH JUMPA DI THAILAND

by Oh! Semput


2
SHARES
24
VIEWS
Posted on 20 Jan 2018 04:02:43

Di antara banyak negara di Asia Tenggara, Thailand jadi salah satu yang paling familiar bagi orang-orang Indonesia selain Malaysia dan juga Singapura. Beberapa buktinya adalah banyaknya orang-orang Indonesia yang pergi ke Negeri Gajah putih, serta film-film Thailand yang ternyata cukup laku di sini.

Kami mungkin sudah mengetahui selok-belok di negara ini, tetapi masih terdapat banyak perkara yang belum diketahui. Sebagai contoh, mengenai nama sebenar modal Thailand, Bangkok, yang tidak cukup lama. Ya, bandar ini mempunyai nama rasmi yang gila, iaitu ‘Krungthethanakham Amonrattanakosin Mahintharayutthaya Mahadilokphop Noppharatratchathaniburirom Udomratchaniwetmahasathan Amonphimanawatansathit Sakkathattiyawitsanukamprasit’. Sangat panjang, untuk nafas keras ketika membacanya. Bukan sahaja nama-nama panjang yang aneh, terdapat banyak perkara unik dan gila yang hanya boleh ditemui di satu negara ini. Lihat ulasan berikut.

1. Mengunjungi Thailand Awas Dengan Dengan Lelaki Cantik

Terdapat salah satu perkara yang paling ikonik di Thailand. Ya, ladyboy aka lelaki yang menjadi wanita. Di Indonesia ada juga, tetapi di Thailand tahapnya lebih melampaui. Ia boleh dilihat dari penampilan mereka benar-benar sangat cantik. Malah begitu cantik, wanita Thai sendiri mengakui iri hati.
Ladyboy Thailand [Image Source]Ladyboy Thailand [Image Source]
Hal ini sepatutnya menjadi perhatian kepada lelaki yang ingin melawat ke sana. Sangat sukar untuk membezakan antara wanita asli dan ladyboy kerana dalam segala hal mereka sama. Bukan sahaja fizikal tetapi juga isyarat. Tetapi, masih ada cara untuk membezakannya, salah satunya dari cara mereka memilih tandas. The ladyboys juga melihat gadis-gadis, mereka masih menggunakan tandas lelaki.

2. Keluarga Raja yang Super Sensitif

Setiap negara mempunyai peraturan mengenai kebebasan bersuara. Di Indonesia kita boleh mengatakan apa-apa, walaupun termasuk presiden satir. Di negara-negara lain tentunya peraturan yang berbeza. Sebagai contoh Thailand yang mengubah peraturan tentang kebebasan bersuara sangat ketat. Salah satunya adalah larangan membincangkan keluarga raja.
Menghina keluarga kerajaan bisa fatal [Image Source]Menghina keluarga kerajaan bisa fatal [Image Source]
Bagi sesiapa yang melakukan hal ini, pelaku akan dihukum dengan berat. Sebab dia dianggap sama seperti menghina. Konteks keluarga raja sangat luas. Bukan sahaja melalui tulisan-tulisan, dengan seperti status yang menghina kerajaan, ia termasuk penghinaan dan akan dihukum. Kerajaan Thailand sangat tegas dan tegas mengenai perkara ini. Jika di Indonesia masih nampak bebas-percuma.

3. Topi Anti Contek Ala Thailand

Anti-cheating hats – Kasetsart University – from Kasetsart University Facebook page, 17/8/2013

Cheating ternyata menjadi wabak di seluruh dunia, termasuk di Thailand. Walau bagaimanapun, tabiat buruk ini seolah-olah secara perlahan menurun selepas pihak-pihak yang berkenaan di sana mengenakan peraturan khas. Ya, mereka yang mengambil ujian mesti memakai topi seperti kacamata kuda ini untuk mengelakkan tindakan penipuan bersama.
Topi anti contek [Image Source]Topi anti contek [Image Source]
Tindakan ini agak berjaya kerana pelajar sangat sukar untuk menipu. Tetapi, apabila gambar di atas dalam media pasca-sosial, netizen membantah. Sebabnya, topi itu sama dengan kuda, akibatnya, kesannya seperti merendahkan pelajar. Peraturan ini sendiri telah ditinggalkan kerana banyak protes.

4. Pasar Maut Ala Thailand, Benar-Benar Mematikan!

Membeli-belah di pasar Indonesia agak terkejut anda tahu. Terutamanya jika kita berbelanja di pasaran yang tumpah kepada agensi jalan raya, risiko itu hebat. Angkot, teksi motosikal, metromini sentiasa boleh mengancam kita. Namun, pasar berbahaya di Indonesia, masih lebih mengerikan di Maeklong, Thailand, ini.
Pasar Maeklong [Image Source]Pasar Maeklong [Image Source]
Bagaimana tidak bahaya, pasar ini berada di atas landasan kereta api masih aktif diguna. Jadi, ya, ancaman itu tidak lagi angkot tetapi kereta api! Para pedagang di sini benar-benar tahu bahawa perdagangan di kawasan itu sangat berbahaya. Walau bagaimanapun, mereka mempunyai cara yang unik untuk mengelakkan kereta api. Ya, mereka membina kedai-kedai terlipat, jadi ketika kereta api datang barang dagangannya aman. Bagaimana dengan pembeli? Sila cari keselamatan anda sendiri.

5. Desa Ban Kok Sa-Nga, Ketika Ular dan Manusia Hidup Seperti Sahabat

Di Tiongkok, China terdapat sebuah kampung di mana setiap penduduk menyimpan beratus-ratus ular di halaman rumahnya. Ular itu bukan haiwan peliharaan sebenar, mereka diternak kerana akhirnya dibunuh dan dimanfaatkan tubuhnya. Di Thailand kampung semacam ini juga wujud, tetapi ular itu tidak pernah dibunuh, ia menjadi kawan yang baik.
Desa Ban Kok Sa-Nga [Image Source]Desa Ban Kok Sa-Nga [Image Source]
Ban Kok Sa-Nga, penduduk kampung suka ular dengan segenap hatinya. Semua orang suka ular, walaupun termasuk anak lelaki yang tidak pernah kelihatan takut ketika bermain dengan ular di sana. Walaupun ular penduduk kampung mati, mereka juga akan sedih. Kerana perkara yang unik ini, akhirnya banyak pelancong yang melawat Ban Kok Sa-Nga.

: makjemmahuolss

SUMBER ASAL

Leave a Comment:

Related News


Related Posts
Hanya RM1 je
Popular Posts