Ujian Kereta Tanpa Pemandu Pertama di UK

by Oh! Semput


2
SHARES
30
VIEWS
Posted on 13 Oct 2016 08:00:38

Kereta Tanpa PemanduImage via REUTERS

Sebuah kereta tanpa pemandu buat pertama kalinya telah diuji di jalan raya Britain, sebagai sebahagian daripada ujian yang bertujuan untuk merealisasikan penggunaan kenderaan tanpa pemandu menjelang tahun 2020.

Pod berkuasa elektrik – seperti kecil kereta dua tempat duduk – bergerak di sekitar ruang pejalan kaki di bandar Milton Keynes dengan kelajuan 8 km/j, dengan membelok pada selekoh dan berhenti apabila ada pejalan kaki pada laluannya.

Pihak kerajaan UK menggalakkan firma teknologi dan pembuat kereta tempatan untuk membangunkan dan menguji teknologi pemanduan autonomi di Britain, yang bertujuan untuk membina satu industri untuk berkhidmat pasaran di seluruh dunia yang dikatakan akan bernilai sekitar 900 bilion pound ($ 1.1 trilion) pada tahun 2025.

Pod tersebut, banyak diadaptasi daripada sebuah kereta kompak Renault, telah dibangunkan oleh Oxford University, dengan penganjur berharap ujian ini akan menunjukkan bagaimana kenderaan berinteraksi dengan pengguna jalan raya dan seterusnya memperkenalkannya kepada orang ramai.

Pod itu dilengkapi dengan perisian yang dibangunkan oleh Oxford Robotik Institute, mempunyai komputer tablet pada papan pemuka yang membolehkan kereta untuk beralih ke mod autonomi dengan sentuhan pada skrin.

Pembuat kereta Jaguar Land Rover dan Ford kedua-duanya adalah sebahagian daripada projek kereta tanpa pemandu di Britain, kerana pembuat kereta utama ini berusaha untuk memberikan cabaran kepada syarikat teknologi seperti Alphabet Inc kepunyaan Google, yang turut membangunkan kenderaan tanpa pemandu.

Bandar ini, kira-kira 45 batu (70 km) di utara London, dipilih bersama tiga lokasi lain bagi projek-projek teknologi autonomi sebahagiannya disebabkan oleh laluan pejalan kaki yang luas dan rangkaian laluan basikal.

Penganjur projek ini berharap untuk memperkenalkan 40 buah kereta tanpa pemandu yang beroperasi di bandar Milton Keynes tahun depan, dan Ketua Eksekutif Oxbotica Graeme Smith mempunyai rancangan jangka panjang.

“Cita-cita kami adalah lebih daripada sekadar kereta, lebih daripada sekadar buah pod. Rancangan jangka panjang adalah untuk membolehkan apa-apa sahaja yang mempunyai roda untuk bergerak secara automatik,” kata Smith. “Kami akan mengkaji lebih lanjut untuk mengaplikasi kenderaan tanpa pemandu ini kepada pengangkutan awam seperti bas.”

's

SUMBER ASAL

Leave a Comment:

Related News


Related Posts
Hanya RM1 je
Popular Posts