Graduan UiTM Sanggup Bekerja Sebagai Cleaner Dengan Ibu, Buat BossTerkejut!

by Oh! Semput


7
SHARES
86
VIEWS
Posted on 22 Sep 2016 03:00:50


Sebelum bekerja sebagai pembantu teknikal di sini, saya bekerja sebagai cleaner bersama ibu. Dalam sebulan, dapatlah gaji RM900. Saya selalu dilemparkan dengan komen-komen negatif dari rakan-rakan yang memberitahu yang saya tidak patut bekerja di sini. Lebih-lebih lagi bila saya baru saja memperolehi Diploma Geomatik dalam bidang sains (Geographical Information System) dari UiTM Seri Iskandar, Perak.

Kemudian, saya ditawarkan bekerja di Damansara sebagai Pembantu Teknikal untuk syarikat Acoustics. Di sana, saya bekerja lebih kurang sebulan dan apabila saya berhasrat mahu berhenti, majikan tidak mengizinkan.

Katanya, tarikh lahir saya padan dengan Feng Shui syarikat mereka. Lalu beliau menawarkan sebuah kereta dan berapa saja amaun gaji yang saya minta.

Masalahnya, saya tidak mempunyai mentor untuk belajar tentang pekerjaan di situ. Dan kita tidak akan ikhlas bekerja jika kita tidak gembira dengan keadaan dan tuntutan kerja di sesuatu tempat itu. Saya menolak kerja tersebut dan menjadi cleaner di RapidKL.

Semua boss tersejut bilamana seorang graduan universiti sanggup bekerja sebagai cleaner, menyapu lantai, mencuci tandas dan mengutip sampah. Tetapi, jika ibu saya boleh melakukan kerja-kerja seperti ini untuk hidup, apa yang membuatkan anda fikir anda tidak boleh melakukannya? Sekurang-kurangnya saya merasa apa yang ibu saya lalui setiap hari dalam dunia pekerjaannya bagi menanggung pendidikan saya sehingga ke universiti.

Suatu hari ibu saya datang kepada saya dan berkata yang boss mahu saya terus bekerja di sini.  Saya pergi temuduga dan alangkah bertuah dan bersyukurnya saya menjadi Pembantu Teknikal di sini hari ini.

Saya bekerja di bahagian pentadbiran yang mengendalikan kerja-kerja penambahbaikan berat dan ringan kereta api, dan merupakan perlahiran lengkap dari belajar GPS dan satelit, serta perlu mengetahui alatan seperti brake caliper, mesin-mesin, PCU (Passenger Communications Unit), EHU dan juga memegang sepanar!

Saya mempunyai rakan-rakan dalam senarai anugerah dekan dan pelajar cemerlang. namun kesemua mereka masih belum berjaya mendapatkan pekerjaan. Mereka sentiasa bertanya pada saya, bagaimana saya memperolehi kerja tersebut.

Selain dari rahmat Tuhan, ia benar-benar bergantung kepada usaha dan kesanggupan untuk belajar. Anda perlu keluar dari zon selesa dan teruskan pencarian. Anda perlu menyesuaikan diri dengan situasi, persekitaran dan orang-orang baru.

SUMBER ASAL

Leave a Comment:

Related News


Related Posts
Hanya RM1 je
Popular Posts