Inilah "Akibatnya" Apabila Sering Memakan Kaki Ayam, Anda Pasti Tak Sangka !

by Oh! Semput


7
SHARES
91
VIEWS
Posted on 03 Sep 2016 14:00:06



Selain daripada kepala ayam, kaki ayam merupakan bahagian anggota badan ayam yang kurang popular di kalangan peminat-peminat daging ayam. Namun, sebenarnya, bukan semua orang menyukai bahagian dada dan paha ayam sahaja. Seperti bahagian tongkeng ayam,banyak juga orang yang menggemari bahagian kakinya kerana rasanya yang lebihnikmat meskipun dagingnya sangat sedikit berbanding dengan bahagian yang lain-lain.

Di sini kami senaraikan kebaikan memakan kaki ayam yang ramai orang tidak tahu:

1. Kaki ayam ternyata baik untuk kesihatan kerana kandungan kalsiumnya
Kaki ayam ternyata tidak hanya enak di makan saja, tapi ternyata baik juga untuk kesihatan kerana mengandungi kalsium. Bagi yang belum tahu, kalsium atau zat kapur sangat bermanfaat bagi penderita rheumatic atau sakit joint and muscle. Malah, kaki ayam inilah yang disyorkan oleh pakar untuk diambil oleh mereka yang memiliki sakit reumatik. Dengan pengambilan yang teratur, pesakit reumatik berkemungkinan sembuh kerana kandungan kalsium yang diperlukankan tubuh dapat dipenuhi.

2. Kaki ayam mengandungi kolagen
Mungkin ramai yang belum begitu faham tentang apa itu kolagen dan apakah memakan kaki ayam itu baik. Kolagen dikenal sebagai salah satu jenis protein yang dibentuk dari hydrogen, oksigen dan karbon dan terdiri dari asam amino; Arginine, Hydroxyproline, dan Glycine. Bahagian tubuh manusia, seperti kuku, rambut, tulang rawan, otot, tendon, tulang, dan kulit disokong dan dihubungkan oleh kolagen. Ini pun juga fakta bahawa kolagenlah yang membentuk kulit kita sebanyak 75% dan bahkan kolagen itu sendiri ada dalam tubuh kita lebih kurang 33%.

Itu ertinya, memakan kaki ayam tidak pernah salah apalagi bagi wanita yang ingin memiliki kulit mulus dan cantik kerana kandungan kolagennya mampu memenuhi keinginan tersebut. Ini dia beberapa manfaat kolagen yang boleh disemak.

  • Kemerahan kerana kulit yang sensitif atau kena radang dapat dikurangkan.
  • Kulit menjadi lebih lembut dan cerah.
  • Kulit menjadi lebih kenyal seperti kulit bayi.
  • Elastik dan ketegangan kulit dapat ditingkatkan.
  • Kedut dan garis-garis kecil tanda-tanda penuaan dapat dikurangkan.
  • Sistem pembuluh darah menjadi lebih kuat dan lancarnya peredaran darah juga merupakan keuntungan memakan kaki ayam.
  • Bekas jerawat dapat dihilangkan dan dicegah untuk kembali.
  • Kulit yang tadinya pecah-pecah dan sangat kering dapat dijadikan kembali halus dan normal.
  • Timbulnya jerawat bakal dicegah dan bagi yang sedang berjerawat, penyembuhan akan lebih cepat ketika kulit menyerap kolagen.
  • Warna kulit yang kurang merata akan lebih merata dan bersinar.
  • Bahagian-bahagian tubuh yang terlihat hitam akan menjadi lebih putih, seperti bahagian siku, ketiak, dan bibir pun juga boleh menjadi merah muda yang tadinya banyak pigmen hitamnya.

3. Kaki ayam boleh mencegah osteoporosis
Tanpa disadari kaki ayam banyak mengandung protein yang membantu merawat kulit, otot, tulang, dan kolagen. Kolagen adalah sejenis protein mempunyai ikatan yang liat dan bening berwarna kekuning-kuningan. Jika terkena panas, kolagen akan mencair jadi agak kental seperti gel.

Susunan utama pada kaki ayam adalah asid amino, iaitu komponen berlandaskan protein. Dalam asid amino sendiri terdapat glisin-prolin, hidroksiprolin-agrinis-glisin. Kaki ayam juga mengandungi zat kapur dan sejumlah mineral.

Kalsium memang mempunyai kesan untuk membangun dan mempertahankan kekuatan tulang, termasuk membantu mengatur degupan jantung, pertumbuhan otot, dan mencegah pengumpatan darah.

Di China, kaki ayam sering menjadi bahan tambahan untuk menu sup mereka kerana memang dipercayai bahawa dengan memakannya bakal awet muda. Selain itu, para ahli bela diri di sana juga memakan kaki ayam dengan teratur kerana pergerakan mereka boleh menjadi lebih lancar.

Jadi, jangan takut untuk memakan kaki ayam kerana ia banyak kebaikan.
Siakap Keli News

SUMBER ASAL

Leave a Comment:

Related News


Related Posts
Hanya RM1 je
Popular Posts