Rusuhan Mungkin Berlaku Jika Bersih Dan ‘Baju Merah’ Bertembung

by Oh! Semput


4
SHARES
54
VIEWS
Posted on 01 Oct 2016 09:01:29

BersihTengku Adnan Tengku Mansor - Foto oleh The MalayMail

Rusuhan mungkin akan berlaku di Malaysia jika kumpulan seperti Bersih 2.0 dan kumpulan “Baju Merah” bertembung, tegas Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor hari ini.

Menteri Wilayah Persekutuan itu berkata kedua-dua pihak perlu waras dan menjauhkan diri daripada satu sama lain dan bukannya mengadakan protes terhadap satu sama lain yang mungkin akan bertukar kepada rusuhan.

“Itu masalahnya, apabila satu pihak melakukan sesuatu yang menyakitkan perasaan pihak yang satu lagi. Ada reaksi dan tindak balas. Saya berharap kedua-dua pihak boleh berfikir dengan waras.

“Orang ini menyakitkan perasaan ini orang ini, orang tersebut akan membalas kembali, akhirnya ia mungkin menjadi satu rusuhan. Jadi, semua perlu berhati-hati, “katanya kepada pemberita hari ini.

Tengku Adnan, yang juga dikenali sebagai Ku Nan, berkata, rakyat Malaysia yang mempunyai pelbagai budaya dan pelbagai kaum harus memelihara keamanan yang dikecapi dan tidak boleh dipecahbelahkan dengan isu-isu seperti ini.

Pengganas IS dan Bersih 5

Beliau juga mengakui tidak mengetahui tentang tuduhan terhadap Ketua Umno Sungai Besar, Datuk Jamal Yunos bahawa perhimpunan Bersih 5 disusup masuk oleh kumpulan pengganas Islamic State (IS).

Sebaliknya, beliau berkata kenyataan tersebut perlu disiasat oleh pihak polis kerana ramai di luar sana yang cemburu dan ingin memusnahkan “negara yang berjaya” seperti Malaysia.

“Ada orang yang suka memusnahkan orang-orang seperti kita, di mana kita adalah sebuah negara yang berjaya kerana kita percaya konsep perpaduan di dalam kepelbagaian.”

“Tidak ada negara lain di dunia adalah berjaya seperti Malaysia. Dan sudah tentu mereka ingin melihat kita musnah, “Tengku Adnan menegaskan.

Jamal, yang mengetuai pergerakan ‘Baju Merah’, mendakwa minggu lalu bahawa kumpulannya akan mengadakan perhimpunan balas dalam mana-mana tempat Bersih 2.0 akan berkumpul.

Beliau kemudian mendakwa bahawa militan IS telah menyusup masuk ke dalam kumpulan pemantau pilihan raya tersebut, tetapi beliau tidak memberikan bukti untuk menyokong dakwaannya.

's

SUMBER ASAL

Leave a Comment:

Related News


Related Posts
Hanya RM1 je
Popular Posts